Följ oss!
  • Alltid 2 års garanti på K.T.S maskiner och redskap
KTS Maskiner i Kumla AB
0,00 kr 0

Varukorg

Inga produkter i varukorgen.

Fortsätt handla
0,00 kr 0

Varukorg

Inga produkter i varukorgen.

Vanliga frågor

Vi har strukturerat vanliga frågor i olika avsnitt för att underlätta för dig att hitta den information du behöver. Om du inte hittar svaret på din fråga här, är du välkommen att kontakta oss för ytterligare hjälp.

Innehåll

Innehåll

Om KTS

Ja, vi finns i Sickelsta strax utanför Kumla där vi har en butik som är öppen måndag-fredag 08.00-16.00 (dag före helgdag stänger vi 15.00). Där har vi det mesta i lager.

När det gäller de större produkterna, som vi normalt sett skickar fraktfritt, kan det vara så att du får en hämtrabatt om du hämtar hos oss istället för att vi skickar varan till dig. En del av våra större produkter har vi av lagringsutrymmesskäl på ett externt lager i Rånnesta utanför Örebro.

Fråga oss om specifika produkter, så får du veta mer om du ska hämta något hos oss!

Det korta och enkla svaret är: nej, vi säljer själva direkt till slutkunderna.

Men ingen sanning utan undantag. Det finns några få företag som säljer enskilda produkter eller produktkategorier för vår räkning. Tittar vi utanför Sveriges gränser är situationen en helt annan. Där säljs K.T.S-produkterna enbart via återförsäljare.

Vi finns i dryga 20-talet länder, och allra flest återförsäljare har vi i grannlandet Norge.

K.T.S® är ett registrerat varumärke, och idag står bokstäverna egentligen inte för mer än just K.T.S. Ursrpunget till just de tre bokstäverna är annars Kumla TraktorService, ett företag som drevs av dåvarande ägaren (till båda företagen) Arne Larsson.

Frakt & Leverans

Fraktkostnaden för paket (under 35 kg) är 100 kr plus moms med DHL Paket, DHL Service Point eller PostNord. För sändningar över 35 kg med DHL Stycke eller DHL Parti är avgiften 300 kr plus moms. Observera att det kan finnas vissa mycket skrymmande eller tunga produkter som bara kan hämtas i Kumla. Detta framgår tydligt innan köpet genomförs. Leveranser görs enbart inom Sverige, och vår webbshop är för närvarande endast öppen för svenska kunder eftersom registreringen kräver ett svenskt person- eller organisationsnummer.

För att minimera leveranstiden till våra kunder kan en beställd vara ibland skickas direkt från någon av våra leverantörer om den inte finns i lager i Kumla. I sådana fall kan varan distribueras med andra transportörer än DHL, som Schenker eller PostNord. Fraktkostnaden för vår kund påverkas dock inte.

Leveranstiden anges i kundvagnen under respektive fraktsätt. Om en vara har avvikande leveranstid meddelas du detta via e-post.

Alla leveranser med en totalvikt under 35 kg skickas normalt med DHL Paket, DHL Service Point eller PostNord.

Om vikten överstiger 35 kg skickas beställningen normalt med DHL Stycke. Vid riktigt skrymmande sändningar (som t.ex. schaktblad eller huggarvagnar) skickar vi med tjänsten DHL Parti, som innebär att du som mottagare måste kunna lasta av godset genom att lyfta (eller rulla) av det från DHL-bilen.

Alla produkter kan efter överenskommelse och i mån av tillgång även hämtas på vårt lager i Kumla.

För att leveranstiden till våra kunder ska vara så kort som möjligt kan det ibland hända att en beställd vara, som inte finns i lager i Kumla, skickas med direktleverans från någon av våra leverantörer. I sådana fall kan varan distribueras på annat sätt än med DHL, t.ex. Schenker eller PostNord. Fraktkostnaden för vår kund påverkas dock inte.

Huggarvagn

Lastarean är detsamma som frontgrindens yta i kvadratmeter.

I de flesta fall levererar vi med tjänsten DHL Parti, vilket innebär att du som mottagare behöver kunna ta huggarvagnen av DHL-bilen. Eftersom partibilarna inte har någon avlastningsutrustning är det allra enklaste och säkraste sättet att lossa via t.ex. en lastramp. Vi har lastat vagnen genom att backa på den via ramp så att draget står bakåt. Det är också möjligt att lyfta av vagnen från sidan med hjälp av t.ex. lastmaskin, pallgafflar, stroppar/spännband och en stor portion försiktighet på grund av ekipagets höga tyngdpunkt. Vi förespråkar dock av säkerhetsskäl att man rullar av vagnen bakåt.

Enkelram klarar mycket större vridpåkänningar utan att spricka. Alla ramar, på både huggarvagnar och t.ex. lastbilar, måste kunna böja sig och flexa och får inte vara stumma. Hållbarhetsmässigt är alltså enkelramsvagnen starkast. Om du vill kunna utrusta vagnen med flak är det dubbelram som gäller.

Det enkla svaret är att infästningen av kranen mot vagnen då går att göra mycket kraftigare och hållbarare.

Balgrip

När sprinten till parallellstaget är borttagen viker armarna undan om de går emot en närstående bal. På så vis skadas inte plasten. Anledningen till att våra balgripar har möjlighet till både ur- och inkoppling av armarnas parallellföring är att många vill fixera balen om de kör långa transporter eller upplever att det inte är något problem med skador på närstående bal.

Om du har några få fyrkantsbalar kan vår balgrip fungera, men om du har främst fyrkantsbalar är det bättre att använda en balgrip som är speciellt designad för dem. Vi vet att det finns tillverkare av balgripar som liknar vår och som hävdar att de fungerar bra för fyrkantsbalar. Men vi vill vara ärliga - om fyrkantsbalen är plastad är risken för att skada plasten hög, vilket är anledningen till att vi inte rekommenderar det.

Det finns två fördelar med denna typ av bal. För det första behåller den sin runda form och för det andra har den fler lager plast på gaveln. Mer plast ger bättre skydd för materialet eller innehållet.

 

Vi och andra tillverkare av balgripar hade tidigare problem med att armarna brast. För att lösa detta genomförde vi en omkonstruktion i början av 2000-talet där vi bland annat ökade diametern på armarna från 76 till 89 mm. Sedan dess har vi sålt och levererat tusentals balgripar, vilket har bevisat att armarna är hållbara. Vi erbjuder standardtvå års garanti på alla KTS-produkter, men för att tydliggöra att balgriparnas armar verkligen är robusta, förlänger vi garantin till fem år för dem.

 

Balspjut

Om du till exempel placerar balspjutsramen i 3-punktslyften utan att sticka det långa spjutet rakt in i balen, kommer balen att snurra så att dess tyngsta del hamnar nedåt. Genom att montera det korta extraspjutet undviker du detta problem eftersom balen då stabiliseras på ramen. Det är också fördelaktigt att ha balen mer stabil när den ska placeras på en inplastare eller i en upprullare.

Hydraulkran

Det är vridhuset, där alla krafter ska passera, som utsätts för den största belastningen.

Komfortleden är en dubbelled mellan kranens bom och sticka. Genom denna dubbelled kan kranen fällas ihop som ett U istället för ett V, vilket är fallet med en enkelled. Detta möjliggör ett helt annorlunda rörelsemönster för kranen. Den kan komma närmare grinden och hantera större laster, till exempel ris, utan att behöva ta omtag när de övre stockarna ska placeras. Det innebär att man inte behöver justera greppet för att flytta stocken mot grinden efter att ha lyft den från marken.

En stor fördel med lavettstödben är den högre markfrigången och det bredare avståndet mellan benen, vilket ger en stabilare ställning när man lastar - det är ju huvudsyftet med stödben och anledningen till att vi rekommenderar denna typ av stödben. Dessutom är de billigare. Att vagnen kan välta när den är olastad är vanligt, men med hjälp av lavettstödben är det lätt att rätta upp den, vilket inte är möjligt med teleskopstödben. Nackdelen med lavettstödben är att de kräver lite mer utrymme vid utfällning, men detta kan oftast kompenseras med vagnens styrning. Teleskopstödbenen har en något mer hållbar infästning. Lavettstödbenen är också snabbare att fälla upp eftersom de har kortare hydraulcylindrar. Hos K.T.S finns båda varianterna av stödben, så det är bara att välja.

Bussningarna hamnar längre ifrån varandra. Ju längre bussningarna sitter ifrån varandra desto högre krafter klarar vridhuset.

På ovansidan sitter den mycket mera skyddad från slag av t.ex. stockar. Med placering av cylindern på ovansidan blir lyftkraften dessutom nästan lika stor över hela lyftområdet.

Alla KTS-kranar kan köpas med vår 3-punktsadapter i och med att vridhusets bottenplatta har samma bultcirkel som 3-punktsadapterns topplatta. Däremot har inte alla våra vagnar den löstagbara 3-punktsadaptern.

När kranen är försedd med utskjut måste hela vik¬armen/stickan bytas. Utan utskjut på kranen räcker det med fästöron till brytkolven på vikarmen/stickan.

8 st. M20-bultar med bultcirkeldiameter på 300 mm, vilket är standard på marknaden i övrigt.

Absolut! Du kan köpa kranen med en 3-punktsadapter och montera adaptern på vagnens ram. För detta ändamål finns en svetsplatta (art.nr. KTS7052) som kan köpas separat och svetsas på vagnen, sedan kan 3-punktsadaptern fästas i den. Om du bara behöver byta kranen från vridhuset och uppåt finns det även en svetsplatta (art.nr. KTS7303) för detta ändamål, om ditt befintliga vridhus har en annan bultcirkel än vår.

Kraftuttagsaxel

Ingen alls! Dubbelknut är bara en annan benämning på vidvinkel. Kraftaxeln kan ha vidvinkel i ena änden eller i båda eller så klart vara en standardaxel utan vidvinkel alls.

Det varierar en hel del i hur mycket en kraftaxel behöver underhållas men helt klart är att kontinuerlig smörjning ger ökad livslängd. Följ tillverkarens rekommendationer!

Splines är de upphöjda "räfflorna" på utsidan av axeln. För att din kraftaxel ska vara kompatibel med traktorn den ska användas med, måste antalet splines på kraftaxeln matcha antalet på traktorns PTO-uttag. De vanligaste antalen är 6, 20 och 21 splines. Vid 6 splines måste även måtten anges: 1 3/8-6" (cirka 35 mm) eller 1 3/4-6" (cirka 44 mm).

Ja! Det finns många benämningar på den här produkten. De vanligaste är kraftöverföringsaxel, kraftuttagsaxel, kraftaxel, K-axel och PTO-axel - och alla är de alltså benämningar på samma sak.

Det enklaste sättet att välja rätt kategori och längd är självklart om du redan har en befintlig kraftuttagsaxel där du känner till kategorin och längden. Då är det bara att skaffa en som är likadan. En bra tumregel när det gäller längden är att det är bättre att köpa en axel som är lite för lång (eftersom den kan kapas) än en som är för kort och riskerar att inte passa. Om du inte har en befintlig kraftaxel kan den här guiden vara till hjälp:

  • Kategori 1: 540 varv/min = 16 hk  // 1000 varv/min = 25 hk
  • Kategori 2: 540 varv/min = 21 hk  // 1000 varv/min = 31 hk
  • Kategori 4: 540 varv/min = 35 hk  // 1000 varv/min = 55 hk
  • Kategori 5: 540 varv/min = 47 hk  // 1000 varv/min = 74 hk
  • Kategori 6: 540 varv/min = 64 hk  // 1000 varv/min = 100 hk
  • Kategori 8: 540 varv/min = 95 hk  // 1000 varv/min = 150 hk

Observera att det primära är effektbehovet hos redskapet, inte storleken på traktorn, som bestämmer storleken på kraftaxeln!

Behöver du ytterligare hjälp? I detta dokument Hur gör jag om jag inte vet vad jag har för kraftuttagsaxel? (pdf som öppnas i nytt fönster) har vi samlat lite användbar information.

 

Kraftaxeln är konstruerad med två teleskoperande metallrör och ett plasthölje som skydd. Dra isär axeln och kapa av överskottet enligt behov! Notera att det är nödvändigt att kapa både det inre och det yttre röret av hållbarhetsskäl och för att undvika att det tar i drivknuten i någon av ändarna. Det är också viktigt att inte göra axeln för kort, då det kan leda till risk för att den släpper i någon ände och orsakar skada på traktor eller redskap. Kapningen kan utföras med exempelvis en bågfil eller vinkelslip.

Pallgafflar

Vid normal drift av ett standardutrustat hydrauliskt pallgaffelställ rör sig gafflarna samtidigt och lika mycket inåt eller utåt beroende på vilken riktning man kör dem åt. Eftersom oljan som styr gaffelrörelserna genom hydraulcylindrar endast passerar genom en T-koppling, är principen att den gaffel som rör sig lättast kommer att röra sig först. Om du endast behöver flytta en av gafflarna kan du stödja den andra mot exempelvis en pall för att förhindra att den rör sig. För mer information om andra funktioner, se information om side shift-ventilen!

En side shift-ventil på pallgaffeln, istället för en T-koppling, möjliggör att båda gafflarna kan förflyttas i sidled åt samma håll med bibehållet avstånd emellan dem, vilket innebär en parallellförflyttning av gafflarna. I KTS hydrauliska pallgaffelställ fungerar side shift-funktionen även när gafflarna är fullt belastade.

Rotorslåttermaskin / Rotorslåtterkross

Båda maskinerna har en balk som klipper gräset. Vid rotorslåtter faller gräset bara omkull, medan på krossen finns det fingrar som greppar materialet och kastar det mot insidan av huven. Detta skapar ett lager av material (gräs) på insidan av huven. Eftersom huven är böjd får materialen olika hastigheter, vilket gör att de gnids mot varandra och tar bort vaxskiktet.

Huvudfördelen är att man kan minska torkningstiden, särskilt under normala förhållanden där torkningen blir ungefär ett dygn snabbare med en kross. Det är fördelaktigt eftersom det är lättare att förutspå vädret för en kortare period. Dessutom gör krossen strängarna smalare och luftigare, vilket är fördelaktigt om man planerar att pressa ensilage direkt efter slåtter med krossen.

Vaxskiktet som skyddar gräset från vatten skrapas av av krossen. Om det uppstår en regnperiod kan vattnet tränga in i strået och leda till svamp- eller mögelangrepp på ett tidigare stadium. I sådana fall kan det vara fördelaktigt om materialet inte har blivit krossat.

Maskinen kan användas för både betesputsning och för att klippa sly eller fjolårsskott. En viktig skillnad jämfört med en slag- eller släntklippare är att denna maskintyp maler sönder gräset istället för att bara slå av det, vilket rotorslåttern gör.

Ja, med hjälp av konor på både yttre och inre rotortallrikar (vilket gäller för de större modellerna; för mindre modeller är detta inte nödvändigt för att kunna stränga) samt effektiva rensbrädor, kan man under gynnsamma förhållanden få en smal sträng med en KTS rotorslåttermaskin. Det är dock viktigt att notera att kraftig gröda som även är blöt (dvs. om du blir blöt om fötterna när du går i grödan) är mycket svårare att stränga. Detta gäller för alla fabrikat och modeller av rotorslåttermaskiner.

 

Stengrep

Raka pinnar är bra för att skapa en djupströbädd eftersom inträngningen blir bättre. Om det finns stenar i grepen är det bra att ha en "bula" för att förhindra att de befintliga stenarna rullar ut.

Timmergrip

Gripstorlekar anges vanligtvis som till exempel 0,18 eller 0,25, vilket representerar kvadratmetermått. En grip med storleken 0,18 har en yta på 0,18 m2, och det är den invändiga ytan i grepen som mäts när armarnas spetsar körs ihop tills de möts.

kts maskiner

KTS är en förkortning av Kumla Traktor Service. Företaget som startades 1951 bytte namn 1997 och heter i dag KTS Maskiner AB.  Alla maskiner och redskap säljs under det egna varumärket KTS, och årligen investeras 5 % av omsättningen i utvecklandet av nya produkter.

Har du frågor? Kontakta oss

Hitta hit

Följ oss gärna

Nyhetsbrev

Hålld dig uppdaterad om våra senaste nyheter, kampanjer och evenemang!
© 1951-2024 K.T.S Maskiner i Kumla AB, Org.nr: 556091-9291
  • Filtrera

Kategorier

Tillverkare

Pris

Lagerstatus

  • Filtrera

Kategorier

Pris

Lagerstatus

Lagerstatus

Teckenförklaring
I lager
Redo att skickas / hämtas direkt
Slut i lagret
Produkten är slut, nästa leveransdatum är okänt.
Tillfälligt slut ( Åter i lager ÅÅÅ-MM-DD)
Tillfälligt slut. Nästa leveransdatum visas inom parenteser.
Beställningsvara
Lägg en beställning så tar vi in produkten från vår leverantör.
Leveranstid
Produktens byggnations och/eller leveranstid
Byggnadsvara
Produkten byggs efter beställning

* ) Byggnations och leveranstid kan komma att ändras vid inträffande av helger, röda dagar eller annan försening.

kts maskiner
Alla produkter
Hela vårat sortiment
Lantbruk
Gripar, slåttermaskin, spjut, mm
Skog
Huggarvagnar, klippar, mm
Entreprenad
Lastarredskap, mm
Tillbehör
Handskar, sprintar, mm
Modeller
Modeller från Universal Hobbies, mm
Reservdelar
Lastarredskap, mm
Fyndhörnan
Nedsatta priser på utvalda produkter
Kontakta oss
Nå oss via telefon eller mejl
Följ oss

Kontakta oss

Telefontider:

Måndag till Fredag: 08-16

Röda dagar: Stängt
Dagen före röd dag:
08-00 -16.00

Fyll i formuläret

Vi återkopplar till dig inom 24 timmar.
- Helgdagar kan påverka vår svarstid.

GDPR*